onsdag den 21. december 2011

Små marcipan-orange kager


Sidste jul havde en af mine medarbejdere disse små marcipan-orange kager med ved juletid. Og de var bare gode og siden sidste jul har jeg husket på, at jeg skulle bage dem. Opskriften er fra Sweetnothing.




Grundet helt naturlige fysiske begrænsninger kan hverken jeg eller familien konsumere alle de søde sager jeg laver, så disse kager kom med på arbejdet lige som chokolade-orange fugden i sidste uge. Der var flere, der mente, at det lignede kokosmakroner, hvilket betyder "at jeg er gravid". Men det er jeg altså ikke. Og der er iøvrigt ikke skyggen at kokos i dem :-)

Marcipan-Orange kager
(ca. 40 stk)

500 g ren rå marcipan
25 g flormelis
1 bæger pasteuriseret æggehvide
2 spsk appelsinsaft

Pynt:
Hele hasselnødder

Riv marcipanen og ælt alle ingredienserne sammen. Sæt massen på en bageplade med bagepapir (massen er for tyk til at den kan sprøjtes ud med en tyl). Sæt en hel hasselnød på toppen af hver kage som pynt. Bag kagerne ved ca. 200 grader i ca. 10 minutter.

God julebagning!

11 kommentarer:

  1. Jeg indrømmer, jeg ikke forstod den - hvorfor betyder kokosmakroner, at man er gravid? :-)

    SvarSlet
  2. Jeg forstår den hellere ikke.... er det noget med at man craver kokos? Men de lyder nu ret gode

    SvarSlet
  3. @Piske og SushiSteg: Hæ hæ, måske er det en tradition, der bare eksistere i medicinalbranchen. Traditionen er, at man tager kokosmakroner med, når man er gravid. Oftest siger man ikke noget og så skal folk gætte hvem det er. Det er egentlig en meget sød tradition, men selvfølgelig kun hvis man kender til den :-)

    SvarSlet
  4. De ser virkelig lækre ud ! Dem må jeg prøve en gang. Jeg kender godt traditionen med kokosmakroner, fantastisk tradition. Jeg tror det er en tradition der primært kommer fra sjælland, den er ihvertfald ikke sårlig brugt i jylland.

    SvarSlet
  5. Sjovt med den tradition... Men jeg kendte den heller ikke :-D og der ikke noget jyde i mig ;-) Men de ser meget lækre ud, også selvom de ligner kokosmakroner :-P

    SvarSlet
  6. @Merca: Ja, jeg synes også at det er en sjov tradition. Ved faktisk ikke hvor den stammer fra, men den har eksisteret i de forskellige medicinalvirksomehder jeg har arbejdet i.

    @Vibse: Det er måske en kokosmakron-wanna-be :-)

    SvarSlet
  7. Hej Camilla !

    Du har ret, det er en rigtig god recept på marcipan kager. Jeg har selv afprøvet den et par gange. Jeg er begyndt at tilsætte lidt extra smag i form af orangeblomst ekstrakt http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=3804559850562251360#editor/target=post;postID=6129915615174543230

    SvarSlet
  8. @Kiki: Det lyder bestemt også lækkert. Tak for tippet.

    SvarSlet
  9. Hej!

    kan man fryse dem ned?

    Ved godt det ikke er den store udfoldelse der skal til for at lave dem her- men jeg skal bage til den store julefest og skal lave til 200!!
    ville gerne jeg kunne lave dem lidt før... :)

    Tak for en fantastisk blog!

    SvarSlet
  10. @Stine Rasmussen: Tusind tka for din søde kommentar. Jo, jeg tror godt at du kan fryse dem. Tror dog ikke at du beholder sprødheden efter optøning.

    SvarSlet
  11. On some occasions, we earn revenue if you click the links and buy the products, but we never allow this to bias our coverage. http://c7ht3efg5z.dip.jp http://6r0gqjd6fa.dip.jp http://n0xwof3wgk.dip.jp

    SvarSlet